Ondernemershuis
Image default
Financieel

Verschil tussen administratie en boekhouding

Wanneer je op een administratiekantoor Utrecht werkt, ben je dus bezig met administratief werk. Maar toch is het voor sommige mensen lastig om uit elkaar te houden wat je precies doet op een administratie kantoor en wat je precies doet wanneer je de boekhouding doet. Zijn deze twee termen niet gewoon precies hetzelfde? Op deze vraag wordt hieronder antwoord gegeven zodat je niet verder hoeft te zoeken naar lastige definities bijvoorbeeld. Want wanneer gebruik je precies de term ‘boekhouding’ en wanneer kan je die term niet gebruiken en is de term ‘administratie’ het beste woord?  

Administratie met uitleg 

Wanneer je bij een bedrijf werkt of zelf een bedrijf opgezet hebt, zul je merken dat je altijd verplicht bent om je eigen administratie bij te houden en goed op orde te houden. De administratie kun je eigenlijk zien als een hele grote overkoepelende naam voor de verschillende gegevens van het bedrijf. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de facturen die opgesteld worden wanneer er iets geïmporteerd of juist geëxporteerd wordt. Een ander voorbeeld zijn de vele bankafschriften die plaatsgevonden hebben. Maar ook contracten met medewerkers vallen hieronder. Het gaat hier dus om het loon en de loonuren. Afspraken tussen jou en medewerkers of tussen jou en andere bedrijven zijn ook deel van de administratie. 

Maar wat is dan boekhouding? 

Hierboven is dus kort en bondig toegelicht wat de administratie van een bedrijf precies is en wat het ook precies inhoudt. Maar wat is dan de boekhouding? Is dat dus niet hetzelfde als de administratie? Nee. Het antwoord op deze vraag is altijd nee. De boekhouding is niet hetzelfde als de administratie. De boekhouding is namelijk een deel van de administratie. Je kunt de boekhouding eigenlijk zien als het financiële deel van de administratie. Dus gaat het over geld, loon of huur? Dan mag je de taak zien als een taak van de boekhouding. Gaat het daar niet over? Dan is het ‘gewoon’ administratie en kan je het woord boekhouding dus ook zeker niet gebruiken. 

Boekhouding is wel belangrijk 

Het financiële deel van de administratie, de boekhouding, is wel een enorm belangrijk onderdeel van de administratie. Wanneer de boekhouding namelijk niet op orde is, heb je als bedrijf grote problemen. Veel bedrijven willen dan niet samenwerken bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen inzien hoe kredietwaardig jouw bedrijf is en dat is natuurlijk wel enorm belangrijk. Onthoud vanaf nu dus zeer goed dat de boekhouding dus alleen het financiële deel van de administratie is. De termen kunnen dus niet door elkaar heen gebruikt worden omdat ze niet aan elkaar gelijk staan. 

https://www.deadministratie.nl/contact/administratiekantoor-utrecht