Ondernemershuis
Image default
Woningen

Welke hotels kun je kopen?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom iemand een hotel zou willen kopen. Is het altijd al een grote droom geweest van jou om een hoteleigenaar te zijn? Heb je er al jouw studiejaren aan gewijd om uiteindelijk hoteleigenaar te worden? Dan is het misschien eindelijk tijd om hier werk van te maken. Je kunt namelijk ook enorm veel winst halen uit het runnen van een hotel.

Natuurlijk moet je wel een basis hebben. En deze basis, is kennis van de markt! Hoe begin je met een hotel kopen? En hoe zit het met de hotelmarkt?

Het proces van een hotel kopen 

Als je begint aan de koop van een hotel, is het verstandig om hier een professional bij in te schakelen. Het is de bedoeling dat de zoektocht naar een eigen hotel geen moeilijke en vervelende is. Een professional komt in de vorm van een persoon die verstand heeft van vastgoed en die bekend is in de hotelwereld.

Over het algemeen begin je met het doorspreken van jouw eisen en wensen met de professional. Vervolgens gaan jullie samen op zoek naar een geschikt hotel voor jou. Hier gaat het opstellen van een persoonlijk zoekprofiel voor jou aan vooraf. 

Heb je een geschikt hotel gevonden? Dan is het tijd om je interesse te tonen aan de verkoper. Dit gebeurt door middel van het invullen van een contactformulier. Wanneer de zoektocht naar een hotel kopen begint, moet je rekening houden met een aantal aspecten. Stel jezelf de volgende vragen: is het hotel groot genoeg? Is de ligging van het hotel naar jouw wensen? Moet er veel veranderd worden aan het hotel voordat je deze wil gaan runnen? Door kritisch te zijn, zorg je ervoor dat je jezelf niet meteen in het diepe gooit en later wellicht spijt krijgt van jouw enthousiaste keuze.

Wat volgt, is een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek maak je kennis met de oorspronkelijke eigenaar van het hotel en kan de koop gesloten worden.

De hotelmarkt

Ga je een hotel kopen? Dan is het verstandig dat je je inleest in de hotelmarkt. De meeste winst en populariteit valt natuurlijk te halen op de momenten dat de markt goed draait. In het HOSTA rapport kun je lezen welke informatie op dat moment relevant is voor jou als (aankomend) hoteleigenaar. Wees zeker van je zaak en sta sterk in je schoenen, zo kom je het minst voor nare verrassingen te staan!