Ondernemershuis
Image default
Aanbiedingen

Welke fouten komen het meest voor bij online marketing?

Bijna elk bedrijf zet tegenwoordig online marketing in om hun doelgroep te bereiken. Ze weten alleen niet altijd goed waar ze mee bezig zijn en wat ze ermee willen bereiken. We zullen je meenemen in de meest voorkomende fouten die gemaakt worden bij online marketing.

Wat is online marketing?

Online marketing is het online promoten van je dienst of product. Je wilt hiermee klanten trekken, in de hoop dat ze je product kopen of dienst afnemen. Er zijn hier verschillende manieren om dit te bereiken. Vaak wordt dit gedaan via content marketing, social media marketing of zoekmachine optimalisatie, ook wel seo genoemd.

Geen duidelijk plan

Dit is vaak de eerst gemaakte fout. Een bedrijf begint met online marketing, maar heeft geen duidelijk plan opgesteld. Ze weten niet precies wat ze gaan aanbieden qua producten en diensten, maar willen wel al naamsbekendheid opbouwen. Hoe kun je een doelgroep inspireren en behouden als je nog geeneens weet wat je wilt gaan aanbieden?

Hierdoor zien we vaak dat social media bijvoorbeeld ineens stilvalt en dat er geen opvolging is. Zo haken bezoekers en eventuele klanten al snel af. Je moet namelijk wel zorgen dat je relevant blijft. Als er geen plan is, lukt dit meestal niet.

Geen duidelijke doelgroep

Een tweede fout die veel gemaakt wordt is dat er te weinig focus is. Er is geen duidelijk doelgroep vastgesteld. Als dit niet duidelijk is, weet je ook niet hoe je ze kunt bereiken. Zo kun je geen seo toepassen of een plan opstellen.

Als je de doelgroep duidelijk hebt kun je gericht aan de slag. Als je een personal trainer bent in Breda en omstreken dan is het logisch dat je je richt op seo Breda. Hierbij kun je hulp vragen en op deze manier de juiste mensen en je goede doelgroep bereiken.

Marketingactiviteiten worden niet geoptimaliseerd

Als je online marketing hebt ingezet is het belangrijk dat je het ook opvolgt. Als de marketingcampagne afgelopen is, moet er gekeken worden wat voor effect het gehad heeft. Als je marketingactiviteiten hebt gevoerd in Den Bosch en je hebt alleen bezoekers gehad in dorpen er omheen, dan is je seo Den Bosch niet helemaal op orde.

Als je hier op tijd achter komt, kun je er op reageren. Zo kun je de marketingactiviteiten optimaliseren. Zo kom je erachter waar het fout gegaan is en hiervan leren. Zo weet je bij de volgende marketingcampagne hoe je het beter kunt aanpakken.

Online marketing als gewoonte

Online marketing is niet iets wat je voor even doet. Je plant wat leuke artikelen in op een blog of social media en klaar. Dit is niet hoe het werkt. Om het succesvol te laten zijn moet het een gewoonte worden om dingen online te posten.

Dit kost veel tijd en moeite, maar je kunt er als bedrijf veel voordeel uit halen. Het investeren in online marketing is belangrijk. Leg hierbij dan ook de focus op de lange termijn. Je zult geduld moeten hebben om resultaten met online marketing te zien.