De concurrentie lijkt vandaag de dag alleen maar groter te worden. Consumenten beschikken over eindeloos veel mogelijkheden. Bovendien kunnen producten tegenwoordig overal bezorgd worden en is het door de digitalisering gemakkelijker om producten aan te prijzen. Als je populaire producten verkoopt, zal je zien dat er een flinke concurrentiestrijd heerst. Het lijkt dan misschien alsof veel producten identiek aan elkaar zijn. Toch kunnen er verschillende factoren de doorslag geven tijdens het aankoopproces.
Consumenten letten hierbij zeker niet alleen op de prijs, maar ook op de service en het vertrouwen in het desbetreffende bedrijf. Hoe bekend zijn zij bijvoorbeeld met het merk? In dit artikel bespreken we deze belangrijke factor en leggen we uit hoe belangrijk goede naamsbekendheid en merkherkenning is én hoe je deze op jouw beurt vergroot. Wat is naamsbekendheid?Voordat we beginnen met het geven van tips, is het eerst belangrijk om te begrijpen wat naamsbekendheid dan precies is. Naamsbekendheid is één van de belangrijkste factoren die een rol spelen in het succes van een bedrijf, product of dienst. Hoe groter de herkenning, hoe eerder de consument namelijk de voorkeur geeft aan jouw product. Dit maakt dat je jouw bedrijf dus sneller kunt onderscheiden van de concurrentie.
Herkenning ontstaat doordat men iets veelvuldig heeft gezien. Vraag maar eens aan mensen welke bekende merken zij kennen. De kans is groot dat grote namen als Coca Cola en Heineken eerst worden genoemd. Door de jaren heen hebben zij ongelooflijk veel naamsbekendheid vergaard met grote reclamespots en doordat ze hun logo simpelweg overal hebben laten zien. Dit kan jij (uiteraard in iets mindere mate) natuurlijk ook doen. Denk bijvoorbeeld aan het bedrukken van simpele artikelen zoals sleutelhangers en pennen via https://www.premiumwereld.nl/. Dit zijn leuke kleine cadeaus die je als relatiegeschenk kan geven of bij bestellingen kunt toevoegen. Iedere keer dat deze producten worden gebruikt, zal weer onbewust herkenning met het logo optreden.
Kom je ook fysiek vaak in contact met de consument? Bijvoorbeeld omdat je een eigen winkel hebt? Dan is het belangrijk dat het personeel ook herkenbaar is. Kies daarom voor bedrukte Mascot werkkleding. Zo is het niet alleen voor de consument duidelijk wie het aanspreekpunt is, maar toon je ook vaker het logo. Onbewust wordt dit opgenomen door de consument, wat uiteindelijk weer verder leidt tot naamsbekendheid.
Het gebruik van social media mag absoluut niet meer ontbreken in jouw marketingcampagne. Je online-identiteit speelt een belangrijke rol in het succes van het bedrijf. Als je een bekende speler wordt op social media, leidt dit ongetwijfeld tot meer naamsbekendheid. Zorg er daarom voor dat je nieuwtjes deelt die het delen waard zijn, start ludieke acties en stel klanten in staat om een recensie achter te laten of online vragen te stellen over producten en diensten.
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende social media kanalen. Je hoeft echt niet op elk kanaal even actief te zijn. Kies bij voorkeur voor een kanaal die het beste aansluit op jouw doelgroep. Zijn jongeren bijvoorbeeld jouw doelgroep? Laat je naam dan gelden op TikTok. De generatie tussen de 25 en 50 jaar is juist weer meer te zien op kanalen zoals Instagram en Facebook. Houd hier zeker rekening mee.
|