Elektrisch rijden is gewoon super populair,. We horen iedere maand wel weer over nieuwe innovaties, en dat is ook niet gek. Een heleboel autoproducenten zijn dag in dag uit bezig met nieuwe ontwikkelingen, en daarom ziet de toekomst van elektrisch rijden er rooskleurig uit. Wist je dat er op 1 juni 2022 al meer dan 270.000 elektrische voertuigen waren, alleen in Nederland? Dit zijn er zelfs meer dan de 150.000 hybride auto’s die momenteel rondrijden. Dat is meer dan 60% groei in vergelijking met 2021, toen er nog maar zo’n 270.000 elektrische auto’s waren. In Nederland lopen we dan ook aan kop op het gebied van elektrisch rijden als we kijken naar alle landen in Europa. Wij hebben al meer dan 90.000 laadpalen (de privé laadpalen van thuis niet meegerekend). Zelfs de taxi Maastricht stapt langzaam over op elektrisch rijden. Maar wat zijn dan de laatste ontwikkelingen? Geen brandstof auto’s meerJe weet misschien al dat er vanaf 2035 geen benzine auto’s meer verkocht mogen worden in Europa. Conclusie? Alle auto’s moeten elektrisch zijn. Dit zijn de afspraken die de Europese klimaatministers hebben gemaakt. Je hebt tegenwoordig dan ook veel keuze. Een opvallende ontwikkeling is dat alle leaseauto’s vanaf 2025 elektrisch moeten zijn. Dit zijn goede ontwikkelingen! De financiële voordelenDe overheid blijft ons als consument stimuleren om over te stappen op elektrisch rijden. Maar hoe doen zij dat? De gewone consument kan gebruik maken van een aantal voordelen. Je betaalt tot 24 namelijk geen wegenbelasting meer, en ook de aanschafbelasting is afgeschaft. Dit maakt de aanschaf van een elektrische auto steeds aantrekkelijker. Steeds meer aanbodDe meeste van ons denken misschien dat Tesla de pionier is in elektrisch rijden, en dat waren ze zeker ook. Maar als je eens goed kijkt zie je dat vrijwel alle autofabrikanten bezig zijn met de productie van elektrische voertuigen.De eerste pick-ups die elektrisch rijden zijn zelfs al op de markt. Daarnaast zie je dat zelfs een bedrijf als Apple ermee bezig is. Het is dus razend populair en niemand wil achterblijven. Het wordt steeds goedkoperElektrisch rijden leek vroeger best wel duur te zijn, maar tegenwoordig wordt het steeds goedkoper om een elektrische auto aan te schaffen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de prijs van een elektrische auto in 2016, dan kostte deze ongeveer € 80.000. In 2022 kost een elektrische auto gemiddeld ongeveer € 50.000. Dit is een bizarre prijsdaling en dat maakt het voor ons als consument aantrekkelijker. Hoe komt het dat de prijzen zo zijn gedaald? Voornamelijk door innovaties in de productie van accu’s. Maar goed, als we kijken naar de aanschafprijs (gemiddeld € 34.000) van een nieuwe auto die nog op benzine draait, zijn de elektrische nog steeds duurder. Een grotere actieradiusZoals aangegeven zijn de elektrische auto’s wat goedkoper geworden door innovaties in de accu. Hierdoor hebben ze ook een grotere actieradius gekregen. Dit betekent simpelweg dat je er verder mee kunt rijden dan voorheen. Sommige modellen raken theoretisch al bijna 1000km aan. Dit is echt een enorm verschil in vergelijking met de eerste elektrische modellen op de markt, zoals de Tesla Roadster met een actieradius van ongeveer 290 kilometer. De markt van elektrische auto’s blijft zich ontwikkelen, en dat komt ons als consument zeer ten goede!
|